Nu kører Farumbanen igen

Fra i dag kører der igen tog på Farumbanen efter normal køreplan – og på helt nye spor. Siden foråret har Banedanmarks entreprenører arbejdet i døgndrift med blandt andet at lægge 44 km nye spor og udskifte omkring 30 sporskifter på den 22 km lange strækning mellem Svanemøllen og Farum.
"Den sidste fase af sporarbejdet på Farumbanen er gået rigtig godt, så vi er kommet i mål til tiden. Fra i dag kører S–togene på Farumbanen igen efter normal køreplan," fortæller projektleder Jette Aagaard fra Banedanmark.
Undervejs har Farumbanen været helt eller delvist lukket, fordi arbejdet ellers ville tage omkring tre gange så lang tid.
"Vi har trukket store veksler på både togpassagerernes og naboernes tålmodighed, blandt andet fordi vi i en periode var forsinket. For passagererne betød det, at de måtte benytte busser i en længere periode end planlagt, mens naboerne måtte finde sig i længere perioder med støj og andre gener fra sporarbejdet," siger Jette Aagaard.
Arbejdet på Farumbanen gik i gang i foråret, hvor der blev fornyet spor og sporskifter på Svanemøllen, Dyssegård og Buddinge stationer. 28. juni lukkede hele strækningen mellem Svanemøllen og Farum stationer. Fra 5. september til 6. oktober er de sidste dele af sporarbejdet mellem Hareskov og Farum blevet udført.
I oktober og november skal entreprenøren justere sporene, udføre diverse restarbejder samt rydde op generelt. Desuden er der skinnesamlinger, som skal slibes en ekstra gang, så togene ikke støjer så meget, når de kører over.
"Men så har passagerne på Farumbanen også en fremtidssikret S–bane, hvor gamle sveller og skinner ikke forsinker togene. Og naboerne kan se frem til mere ro, fordi togene støjer mindre, når de kører på nye skinner," lover Jette Aagaard.

Oprentlig dato: 

2008-10-07 14:24:50 +0200