Naturloven gælder altid

Medlemmerne fra Hovedstadens Færdselssikkerhedsudvalg (HFU) skulle selv bevise deres evner som bilister, da de i begyndelsen af marts deltog i et køreteknisk kursus på FDM Sjællandsringen.
”Når vi bremser, undviger og snurrer rundt på glatbane ser det selvfølgelig sjovt ud, men bag legen gemmer alvoren sig i høj grad,” forklarer formanden for udvalget, Jarl Ahlers Mortensen, Vejdirektoratet. ”Vi skal som færdselssikkerhedsudvalg være troværdige i vores budskaber, og derfor er det meget vigtigt, at vi mærker naturkræfterne på egen krop og bil – specielt marginalerne, hvor blot en lille hastighedsændring på 5-10 km/t kan afgøre, om man kan nå at undvige og dermed undgå en trafikulykke.”
Mange af deltagerne var rutinerede bilister med trafik helt inde under huden til hverdag, men René Arnt, landsformand for Dansk Kørerlærer-Union, konstaterede – og beviste med en flot snurretur på glatbakken – at selv rutinerede kan begå fejl, og at vi alle ligger under for naturlovens kontante afregning.
”Det er farligt og skræmmende at tænke på, hvis vi kørte galt på denne måde ude i trafikken,” var kommentaren fra Peter Stryhn, Midt- og Vestsjællands politi. ”Derfor er det godt at prøve at køre galt i trygge rammer, og virkelig lære sin bil at kende til det yderste.”
”Jeg er overrasket over, at vinterdæk har så stor betydning,” lød det fra Peter Fjeldsted, Københavns Kommune, ovenpå den glidende eftermiddag, hvor alle deltagerne blev udfordret noget mere end de mange køreskoleelever, der dagligt besøger anlægget.
”Den bedste kombination for at undgå trafikulykker er efter min mening en dygtig bilist og den nyeste bilteknik – blandt andet ESC,” var en af kommentarerne fra Torben Michael Kudsk, FDM, til dagens mange oplevelser.
Den erfarne instruktør, Bent Grue fra FDM Sjællandsringen, førte deltagerne gennem dagen med et hav af pudsige bemærkninger, som spændte fra de hardcore trafiktekniske og fysiske fakta til de mere humoristiske. Deltagerne blev blandt andet opfordret til at bruge alle deres kvindelige gener, når de skulle ”styre sig ud af problemerne frem for at bremse ind i ulykken.”
Lene Krull fra Roskilde Kommune var eneste kvindelige HFU-medlem, der deltog i arrangementet, og det lykkedes hende at sætte de mandlige deltagere på plads, da hun præsterede dagens korteste bremselængde på tør bane ved 80 km/t på kun 14 meter. Til sammenligning lå mændenes bremselængde ved samme hastighed alle på mellem 20 og 25 meter. Selv følte hun, at eftermiddagen havde lært hende utrolig meget, og at vi alle burde tage et køreteknisk kursus oftere for at gøre os til bedre og mere sikre bilister.
Fakta om trafikulykker
Ca. 88 % af alle trafikulykker skyldes menneskelige fejl (bevidste eller ubevidste), 8 % kan henføres til vejens udformning, og de sidste 4 % til bilens svigtende teknik og udstyr.