Indenrigstrafikken i Norge, Danmark og Sverige lammet af piltostrejke i Norwegian

Mere end 35.000 kunder i Skandinavien bliver i morgen berørt af pilotstrejken i Norwegian. Norwegian-ledelsen har helt siden weekenden forsøgt at finde en løsning med Norwegian Pilot Union (NPU) og fagforeningen Parat for at undgå, at endnu flere rejsende bliver berørt – men uden at lykkes.

Trods gentagende forsøg fra Norwegian-ledelsen på at få konstruktive samtaler for at undgå optrapning af strejken, har det ikke været muligt at få en dialog. Dette medfører desværre, at næsten alle indenrigsflyvninger i Norge, Danmark og Sverige indstilles i morgen onsdag d. 4. marts. Næsten alle afgange mellem de skandinaviske hovedstader er også aflyst.

Norwegian beklager på det stærkeste over for alle rejsende, som bliver påvirket af aflysninger. Vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at tage vare på passagerer på bedst mulig måde. Alle, som har registreret sit mobiltelefonnummer på sin Norwegian-profil, og som bliver påvirket af strejken, vil få en sms fra Norwegian. Vi beder alle om at følge med på Norwegians hjemmesider og ”Er flyet i rute” for opdateret information om alle enkeltruter. Kunder, der er berørt af aflysninger kan ringe på +47 21 49 21 49 (døgnåbent).

Disse afgange bliver ikke berørt af strejken

Flyvninger til/fra Storbritannienmed rutenummer DY2400 til DY2900
Flyvninger til/fra Spanien med rutenummer DY5100 til DY5598
Flyvninger til/fra Finland med rutenummer 5599 til 5999
Flyvninger til/fra USA og Thailand med rutenummer DY7001 til DY7999

Baggrund for konflikten

Konflikten gælder Norwegians skandinaviske datterselskab, Norwegian Air Norway (NAN).

Norwegian havde forud for mæglingen foreslået flere helt nødvendige omkostningsreduktioner for at sikre et bæredygtigt selskab og sikre arbejdspladser fremover. Desværre har NPU/Parat ikke imødekommet disse krav, men snarere fremmet krav, der går i den forkerte retning i forhold til aftaler, som blev indgået ved forrige overenskomstforhandling i 2013. NPU kræver bestemmelsesret over Norwegian-koncernen, overenskomst med et selskab de ikke er ansat i, samt at den norske overenskomst også skal gælde uden for Norge. Norwegian kunne heller ikke gå med på kravet om en koncernanciennitet for NAN-piloterne, dvs. anciennitet i et selskab de ikke er ansat i. I praksis ville det give skandinaviske piloter mulighed for at skubbe kollegaer ud ved de øvrige baser i Europa.

Norwegian vil gøre sit yderste for at tage vare på passagererne på bedst mulig måde i henhold til EU’s regelværk.