Flere stressede efter ferien

Man skulle tro, at danskerne i disse dage vender tilbage til jobbet fulde af overskud og med masser af mod på nye opgaver. Det er bare ikke altid tilfældet. Hos StressEksperterne oplever man i disse uger en stigning i antallet af henvendelser fra virksomheder og medarbejdere, der føler sig stressede – netop på grund af ferien.
Sommervejret er i den seneste tid skiftet ud med skyer og regn. For de flest danskere er solstolen dermed også skiftet ud med kontorstolen. Forude venter et efterår præget af arbejde, arbejde og arbejde – deriblandt alle de opgaver, der ikke blev afsluttet, inden du lagde dig til rette i solstolen. Men tag det med ro og skab en blød opstart, lyder rådet fra StressEksperterne.
Ferie giver stress
”Det handler om at komme godt fra start, at danne sig et overblik, at prioritere og at bevare det fysiske og mentale overskud, som ferien har givet - til gavn for både dig selv og virksomheden”, siger Mads Qwist, der er stresscoach og partner hos StressEksperterne.
Han er netop selv vendt tilbage til arbejdet efter fire ugers ferie, hvor alt, hvad der rimer på stress har været gemt meget langt væk.
StressEksperterne oplever hvert år i august og september et boom i antallet af henvendelser fra virksomheder og medarbejdere, der rammes af stress i umiddelbar forlængelse af ferien.
Ifølge Mads Qwist har nogle helt ’glemt’ at holde ferie, men for mange handler det om, at de netop har holdt ferie!
Helt ned i gear
”Der sker en række fysiologiske ting med kroppen, når vi holder ferie. Stresshormonerne, især cortisol falder i niveau, og det er tiltrængt for mange. Det er også derfor, vi anbefaler tre ugers sammenhængende ferie, for så reduceres mængden af stresshormoner”, siger Mads Qwist.
Har vi inden ferien været mere stressede, end godt er, kan ferien imidlertid også få vores immunforsvar til at dykke. ”Nogle bliver syge i deres ferie, ofte almindelige virussygdomme, andre mærker kroppen på en ny måde, får ondt eller overmandes af træthed, og det er tegn på, at kroppen fortæller, at vi har været mere stressede, end vi måske har været klar over”, siger Mads Qwist.
”Samtidig giver ferien også tid til, at vi tænker vores liv og vores arbejdssituation igennem, og det er også godt. Det er her, vi drømmer vores drømme om alt det, vi godt kunne tænke os, men når vi så kommer tilbage på arbejde, så har arbejdspladsen ikke ændret sig en tøddel, og det risikerer let at give skubbet til den stress og den nedtur, der har presset sig på, fortsætter Mads Qwist.
Det er blandt andet derfor, at StressEkspertene oplever et boom i antallet af henvendelser fra virksomheder og medarbejdere i ugerne efter sommerferien.
Langsomt op i gear
For at komme godt i gang med arbejdet efter ferien anbefaler StressEksperterne, at man giver sig selv lov til at bruge et par dage til at komme op i gear.
”Det er en god idé at lade ferie-autosvaret på mailen fortsætte de første dage efter ferien og ikke begynde første dag med at besvare alle 117 mails”, lyder et af StressEksperternes råd. Det vigtigste er ifølge Mads Qwist at danne sig et overblik og prioritere.
”Det handler om at få en blød landing, og det betyder også, at det er en god idé at lægge ud med nogle overskuelige opgaver. Lad være med at kaste dig over de mest krævende og komplekse opgaver den første dag. Når du er oppe i gear igen, kan du tage fat på de mere komplekse opgaver”, siger han.
Mads Qwist fraråder overarbejde de første dage på jobbet efter ferien.
”Det kan være fristende at begynde efter ferien med et par ekstra lange arbejdsdage for at indhente det forsømte. Lad være med det! Hold nogle helt almindelige arbejdsdage og hold derefter fri - så føles skiftet fra solstol til kontorstol ikke så hård, siger Mads Qwist.
StressEksperternes 5 veje til at undgå stress efter ferien
1. Lad være med at bruge de sidste dage af ferien på mentalt at stresse over de arbejdsopgaver, der venter forude.
2. Sæt tid af i arbejdskalenderen til en ’blød landing’. Når du kommer tilbage fra ferien er det vigtigt at få et overblik for derefter at prioritere dine arbejdsopgaver. Du skal ikke forvente eller forlange af dig selv, at du er ovenpå fra dag 1. Giv dig selv lov til at fordybe dig i arbejdsopgaverne - og stille og roligt at indhente det forsømte.
3. Start med nogle overskuelige opgaver. Lad være med at kaste dig over de mest krævende og komplekse opgaver den første dag. Når du er oppe i gear igen, kan du tage fat på de mere komplekse opgaver.
4. Sæt tid af til opdatering - gerne med en kollega. Brug den nødvendige tid til at blive opdateret på, hvad der er sket af vigtige ting, mens du har holdt ferie.
5. Intet overarbejde! Det kan være fristende at begynde efter ferien med et par ekstra lange arbejdsdage for at indhente det forsømte. Lad være med det! Hold nogle helt almindelige arbejdsdage og hold derefter fri - så føles overgangen fra ferie til hverdag heller ikke så hård.
www.stresseksperterne.dk

Oprentlig dato: 

2008-08-07 09:54:55 +0200