The Beetle genopstår

Danmarkspremiere på The Beetle. Volkswagen fejrer nytåret med genfortolkningen af den klassiske Boble. Et ikon vender tilbage, iklædt retrodetaljer og rå dynamik.

Volkswagen introducerer den genopstandne Beetle hos samtlige Volkswagen-forhandlere d. 14.-15. Januar. Det er en begivenhed i bilernes verden. Ur-modellen af The Beetle - der i Danmark fik kælenavnet Boblen - er en af de mest solgte biler nogensinde. Hele 21,5 millioner eksemplarer blev der produceret af den folkelige vogn. Nu står efterfølgeren på spring til at løfte arven og begejstre de danske bilfans.

21st century Beetle

The Beetle er nyfortolkningen af Volkswagens klassiker og bygger med det nye design bro mellem fortid og fremtid: designet
har klare referencer til ur-Boblen - sågar til Porches legendariske design, samtidig med at The Beetle er en topmoderne bil, med Volkswagens klassiske dyder: velkørende, rummelig og troværdig. Og så er The Beetle, den mest økonomiske til dato og kører op til 22,2 km/l (1,6 TDI).

Designteamet bag The Beetle har stort set ændret ved alt, sammenlignet med dén version Volkswagen introducerede i 1998. Motorhjelmen er længere og forruden skråner mere, hvilket tilsammen giver Beetle en helt
anden attitude end forgængeren. Med den flade taglinje og bagenden, der er næsten identisk med ur-Boblens, sender The Beetle klare referencer til Ferdinand Porsches designklassiker fra 1938. The Beetle er blevet langt mere flabet i sit udtryk. Det klæder den.

Faktuelt er Beetle 1808 mm bred (+84 mm), 1486 mm høj (-12 mm) og 4278 mm lang (+ 152 mm). Konsekvensen af de ændrede dimensioner er, at man takket være den ekstra længde har kunnet gøre taget mere fladt og lade
forruden læne sig mere tilbage. Det nye tyngdepunkt ligger ved c-søjlen. Designteamet har givet Beetle et mere
råt design ved samtidig også at forøge både akselafstand og sporvidde, så Beetle optisk fremstår som et muskelbundt.

I Danmark kommer The Beetle i tre udstyrslinier: Beetle, Design og Sport. Fælles er de tre runde instrumenter (speedometer, omdrejningstæller og tankindholdsindikator). I speedometeret er der integreret et multifunktionsdisplay. Interiøret i The Beetle har Volkswagens vanlige logiske opbygning og funktionalitet, men i The Beetle har man krydret det med charmerende retrodetaljer. Det er ikke overgjort og nuttet, men derimod intelligent og gennemtænkt. Tag fx løkken ved b-stolpen, der
hjælper bagsædepassagerer ved ind- og udstigning. En tro kopi af originalens. Rattet er ikke stangvare men specialdesignet til The Beetle, det har en god robust tyngde, er naturligvis et læderrat og så er det en smule tyndere end i fx Golf eller Passat. Det er endnu en reference til originalen, der havde et meget smalt rat. Og så er der handskerummet, der fuldender det optiske indtryk af instrumentbordet - The Beetle kan vælges med et lille handskerum, som i originalen, der åbnes opad, det ser godt ud, men det sjoveste er, at man har designet lyden, så det giver nøjagtigt samme kække smæld som i originalen. Fra udstyrslinjen Design er luftdyser og instrumenter omkranset af krom, ligeledes er audio- og navigationssystemet. Desuden kan man også tilvælge instrumenter, der viser olietemperatur, stopur og ladetryk, placeret i instrumentbordet over radio/navi-anlægget. Hvor forgængeren næsten havde katedral-lignende dimensioner indvendigt har cockpittet i Beetle fået langt mere coupé over sig og Volkswagen har - næsten traditionen tro - forbedret materialekvaliteten i kabinen betydeligt. The Beetle er skabt til dem, der vil
udtrykke sig individuelt, køre langt på literen og have god plads. Med god stil.

Motorer og priser

The Beetle kan fra start vælges med fire forskellige motorer med hhv. 105 (både en benziner og en diesel), 160 og 200 hk. Samtlige versioner vil være firecylindrede og med turbo. Takket være de seneste års udvikling af motorerne, kan The Beetle præstere et brændstofforbrug, der ligger signifikant under forgængerens (op til 34% reduceret). De tre benzinmotorer til The Beetle yder hhv. 77 kW / 105 hk, 118 kW / 160 hk og 147 kW / 200 hk. Dieselmotoren yder 77 kW / 105 hk. Den 200 hk benzinmotor er identisk med den "gamle" GTI-motor og har det fremragende DSG-gear og sportsundervogn som standard. I lighed med Golf GTI har Volkswagen udstyret top-motoriseringerne (200 og 160 hk) med det elektroniske differentialespærre XDS. XDS reagerer på lastreduktion af det inderste forhjul ved hurtig kørsel gennem sving. Dette forbedrer vejgrebet, og understyringstendenser reduceres. Ved hjælp af et individuelt og målrettet bremsetryk bliver Beetles køreegenskaber i sving hurtigere og mere præcise.

Den mest sparsommelige af benzinmotorerne er den lille 1,2 l TSI-motor (105 hk). Med den motor har The Beetle en topfart på 180 km/h og et gennemsnitligt forbrug på 16,9 km/l. Endnu mere brændstoføkonomisk er The Beetle 1,6 TDI med 105 hk, der præsterer at køre 22,2 km pr. liter diesel.

The Beetle er en velkørende og veludstyret kvalitetsbil, med potentiale til at blive et af fremtidens designikoner, Volkswagen Danmark tilbyder The Beetle, til meget attraktive priser startende allerede fra 259.994 kr.

The Beetle
introduceres hos alle Volkswagen-forhandlere i weekenden d. 14.-15. januar

Oplev The
Beetle på www.volkswagen.dk/beetle

Fakta:

Navn: The Beetle
Verdenspremiere: 18. april 2011 i Shanghai, Berlin og NewYork
Danmarkspremiere: 14.-15. januar 2012
Design: Walter da Silva
Udstyrslinier: „Beetle", „Design", „Sport"
Ydelse: 77 kW / 105 hk til 147 kW / 200 hk
Mindsteforbrug Ø Europa: 22,2 km/l (1.6 TDI)
Debut Ur-Boblen: 1938
Debut New Beetle: 1998
I alt bygget: > 22,5 Millioner
Mål: 4.278 mm lang, 1.808 mm, bred, 1.486 mm høj, 2.537 mm akselafstand
Bagagerum: 310 - 905 l
Pris: Fra 259.994 kr.