​Kun halvdelen af danske online butikker er mobilklar

Skræmmende.

Sådan betegnes situationen for knapt halvdelen af danske online butikker efter ændring af Googles måde at lave søgninger på.

Fra og med i dag har Google gjort det nemmere at bruge mobilen til google søgninger, og det betyder at søgemaskinen vil favorisere websider, der er optimeret til at blive vist på en mobil.

Eller sagt med andre ord – hvis websitet ikke er mobilklart, havner det langt nede i søgeresultaterne på Google – og der er lagt op til noget af et ragnarok for mange danske online butikker.

For Google vil nu favorisere mobiloptimerede websider på mobilen frem for de websider, der ikke er lavet til den mindre skærm.

Danmarks største online prissammenligningstjeneste PriceRunner har undersøgt de 200 største online butikker om de er mobilklar eller ej. Og resultater er noget nedslående, mener PriceRunners direktør Martin Andersen.

”Det er overraskende, at kun 56 procent af butikkerne er mobilklar. Det betyder, at 44 procent af online butikkerne fra og med i dag bliver sværere for forbrugerne at finde på nettet, når der googles, ” siger Martin Andersen.

Baggrunden for Googles ændring af deres søge algoritme er at et stort flertal af danske internetbrugere googler via deres mobiltelefon, og dermed skal de ifølge Google også have de bedste og mest velegnede søgeresultater.

Det betyder derfor, at de websider, som ikke er mobiloptimerede i dag, vil komme langt ned på listen over søgeresultater, når du søger på mobilen. Hvis du googler på en bærbar computer eller tablet er resultaterne foreløbigt ikke ændret til at favorisere online sider, der er mobiloptimerede.

”Der er skræmmende, at det kun er næsten halvdelen af danske webshops der er optimeret til at blive vist på en mobiltelefon,” siger Martin Andersen i en kommentar til undersøgelsen.

”De risikerer, at blive glemt af forbrugerne og miste omsætning, når de ikke længere dukker op i søgeresultaterne, når der søges via mobiltelefonen.”

PriceRunner er Danmarks største og mest brugte prissammenligningstjeneste, og har alle priser og produkter med fra alle danske online butikker.

Analysen er gennemført 20. april, og er sket ved at anvende Google analyseværktøj https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/