​Gug-Visse-Dall Antenneforening og Stofa indgår strategisk samarbejde

Gug-Visse-Dall Antenneforening (GVD) har i knap 15 år drevet egen bredbåndforretning med succes. Men samtidig med at markedet for tv og bredbånd er i hastig forandring, udfordrer en faldende tilslutning på bredbånd nu den forretningsmodel, som foreningen hidtil har været drevet efter. I dag er markedet præget af en stor konkurrence på både priser, infrastruktur og udviklingen af nye tjenester, og skala og stordrift er blevet altafgørende for, at kunne tilbyde stabile og attraktive løsninger til en konkurrencedygtig pris.

Bestyrelsen i GVD har derfor konkluderet, at den nuværende model ikke er holdbar på lang sigt, trods en sund økonomi i foreningen. For at ruste sig optimalt til fremtiden, indgår man nu en strategisk samarbejdsaftale med tv- og bredbåndsselskabet Stofa.

- Vi har været på udkig efter en stærk samarbejdspartner, hvor vi fortsat har et attraktivt produktudbud til fornuftige priser, og hvor antenneanlægget stadig ejes 100 % af medlemmerne. Med aftalen får vi en stærk spiller i ryggen, der kan sikre foreningens eksistens og position de næste år, lyder det fra GVDs formand, John Kronborg Larsen.

Aftalen betyder, at GVD forsat ejer selve infrastrukturen, mens Stofa fra årsskiftet skal stå for driften af bredbånd og digitale tjenester til GVDs medlemmer.

- Vi er naturligvis utrolig glade for den tillid foreningens bestyrelse har vist os med aftalen, hvor vi i fællesskab er nået frem til en god model, hvor foreningen fortsat ejer og står for at udbygge antenneanlægget, men hvor Stofa overtager driften af bredbånd og de digitale indholdstjenester. Foreløbig for en 5-årig periode. Vi vil gøre vores yderste for at få indfriet GVDs ambitiøse målsætning om at være teknologisk førende og at få fastholdt bredbåndsmedlemmerne, siger Storkundedirektør i Stofa, Sune Nabe Frederiksen.

Aftalen er et resultat af et længerevarende strategiarbejde i GVD. I foråret sidste år tog bestyrelsen initiativ til at fusionere Aalborgs tre antenneforeninger under navnet Aalborg ByNet. Fusionen blev desværre ikke en realitet, og bestyrelsen har siden arbejdet på, at finde alternative løsningsmodeller, der imødekommer fremtidens krav til teknologisk udvikling og den øgede konkurrence på bredbåndsmarkedet.

- Vi har haft et meget intenst forår med ugentlige møder og forhandlinger med både små og store leverandører, for at finde den bedste løsning for vores medlemmer. Det har været en hård, men nødvendig proces for at kunne sammenligne leverandørerne og skabe det rigtige beslutningsgrundlag, forklarer John Kronborg Larsen, GVD.